Makijaz na potrzeby sesji zdjeciowej.

 
Makijaz przygotowany na potrzeby sesji zdjeciowej nie nadaje sie na inne okazje.
Nieprawda...? Bo przeciez widzimy na zdjeciach przecudnej urody twarze pomalowane w niesamowity sposób... moze nie na co dzien, ale na wieczór, na impreze byloby jak znalazl, prawda? A niektóre makijaze, z nurtu „nude look” to i w biurze by przeszly – dlaczego niby nie? Ano... nie. Niestety.
Tak naprawde makijaz, który zachwyca na zdjeciach – czy to mocny, z przydymionym okiem i bordowymi ustami, czy tez, i to w tym samym stopniu – subtelny i dziewczecy – nie wyglada na modelce w ten sposób, jaki prezentuje sie na zdjeciach. Zazwyczaj jest przerysowany, zbyt intensywny, zbyt matowy albo blyszczacy. Ciezki i... nieladny w bezposrednim odbiorze. Bo tez nie do tego ma sluzyc.
Jezeli chcemy stworzyc makijaz, który upiekszy i podkresli twarz fotografowanej osoby, musimy uwzglednic bardzo wiele czynników jeszcze zanim wezmiemy do reki pierwszy pedzel.
Porozmawiajmy z fotografem – jaka stylistyke sesji przewidzial? Czy nastawia sie na zdjecia w stylistyce reportazu i nie chcialby, zeby twarz bohaterki lub bohatera zdominowala plan czy tez wrecz przeciwnie, caly bedzie on podporzadkowany dramatycznej postaci? Pomysl fotografa dyktuje styl wybranego makijazu, wiec koniecznie trzeba go przemyslec pod tym katem.
Kolejna istotna kwestia jest swiatlo – zarówno jego natezenie, jak i kolor. Dyktuje nam ono odcienie, w gamie których bedziemy sie poruszac, miekkosc kontrastów i natezenie nalozonego koloru.
Zimne swiatlo to nie tylko pomieszczenia oswietlone swietlówkami albo neutralnym swiatlem, ale odbijajacym sie od scian o chlodnej barwie. To takze plenery zimowe, albo przy mocno zachmurzonym niebie. Wbrew powszechnej opinii ich efekty sa czesto znakomite – oryginalne i bardzo wyraziste. Wymagaja one jednak specyficznego makijazu. Poniewaz swiatlo w tym kolorze wydobywa wszelkie niedoskonalosci cery, nalezy dolozyc wyjatkowych staran, by zamaskowac korektorem cienie pod oczami, przebarwienia czy pekniete naczynka. Kolorystyka makijazu powinna byc utrzymana w palecie srebra, blekitów, fioletów i rózu. Czestym bledem jest chec przelamania szarosci swiatla brzoskwiniowymi odcieniami makijazu – daje to wybitnie nieciekawy efekt, gdyz kolory zawierajace zólty pigment szarzeja wówczas i wygladaja nieswiezo.
Odcieni zlota, moreli, brazów, koralu uzyjmy, gdy sesja bedzie sie odbywala w cieplym oswietleniu. Wymarzone tlo do takich fotografii to sloneczne scenerie zlotej jesieni, ale tez letnie plenery realizowane w pelnym sloncu. Podobnych barw uzyjemy do robienia fotografii w pomieszczeniach oswietlonych tradycyjnymi zarówkami, a takze o scianach pomalowanych na cieple kolory lub wylozonych na przyklad boazeria. Uzycie w takich okolicznosciach barw z chlodnej gamy powodowaloby efekt bladosci i braku wyrazistosci fotografowanej postaci.
Tworzac makijaz, którego przeznaczeniem jest podkreslenie albo i zbudowanie charakteru sesji zdjeciowej musimy uwzglednic nie tylko odcien swiatla, ale i jego natezenie.
Jesli jest ono miekkie, zlamane, nieostre, musimy zadbac, by równiez makijaz skladal sie z miekko przechodzacych przez odcienie plam barwnych. Ostre, graficzne linie i kontrasty nie sprawdza sie w takich okolicznosciach. Postawmy bardziej na miekkie, lagodne pólcienie modelowane zlotawymi rozswietlaczami, pudrami brazujacymi, lagodnymi rózami.
Inaczej rzecz sie ma, gdy na miejsce sesji pada swiatlo ostre. Wydobywa ono kontrasty, tworzy cienie o ostrych konturach, nadajac nieco dramatyczny klimat, w którym znakomicie sprawdzi sie sie makijaz o kontrastowych plamach barwnych bez zmiekczonych konturów. Twarz delikatniej wymodelowana zginie wsród ostrych linii tworzonych przez cienie i kontrasty.
Jakby nie dosc bylo niuansów zwiazanych z okresleniem rodzaju makijazu w zaleznosci od oswietlenia, powinnismy równiez zadac pytanie o kolor, w którym ma sie prezentowac finalna fotografia. Inaczej bedziemy bowiem budowac makijaz przeznaczony do zdjec czarno – bialych i w sepii, a inaczej do fotografii kolorowej. Jesli efektem maja byc te pierwsze, musimy skupic sie bardziej na precyzji linii i nasycenia barw, gdyz ich odcienie tak czy inaczej zostana zniwelowane.
Jak widac, stworzenie makijazu, który na zdjeciu bedzie dodawal twarzy uroku nie jest zadaniem latwym i warto zdac sie w tej kwestii na pewna reke i doswiadczenie profesjonalisty. Jezeli jednak zdecydujemy sie stworzyc go same, pamietajmy by uwzglednic wszystkie istotne elementy i niczego nie pozostawic przypadkowi, bo tylko takie podejscie umozliwia uzyskanie upragnionego efektu w postaci wspanialych, niezapomnianych fotografii.